גלשנולוגיה

איך לבחון את הגלשן שלך

גלשנולוגיה

אחלה גלשן

הנה נכנסת לחנות. הגלשנים מסודרים כמו סוכריות על מקל, מחכים לך. העיניים שלך מתחילות להתרחב כאילו חזרת לגיל 6. מנסה לגעת באף הגלשן, בריילס, מסתכל על הזנב והחרבות בעוד החבר שלך מהנהן למוכר בהסכמה. ביטויים כמו "אחלה גלשן", "חבל לך על הזמן" ו"אתה לא תרצה לצאת איתו מהמים" כמעט משדלים אותך לקנות אותו. עדיין לא בטוח. חושש מהרגע שתשים עליו שעווה ומשפטיים כמו "מה חשבתי לעצמי", "מקווה שאפשר להחליף אותו", "בפעם הבאה הגלשן שלי יהיה…" יפלטו לך במים ללא שליטה. קח נשימה. בוא נעשה דאקדייב לכמה צעדים פשוטים שיעזרו לך להבין על מה אתה מסתכל בכלל ואילו מאפייני גלשן משמעותיים כדאי לך לבחון. בעזרתם תוכל לאתר הבדלים שחשובים לך בין הגלשנים ומה המשמעות של כל אחד מהם בשבילך (ואנחנו לא מדברים על הציור המגניב שעל הגלשן).

נקודת שיווי המשקל

הסבר כללי: זו הנקודה בה יש משקל ונפח זהה משני צידי הגלשן (בדומה לכף מאזניים).

מטרה: נקודה זו תכריע היכן תעמוד על הגלשן. לכל גלשן יש את האזור "הרגיש" שלו, שם העמידה והגלישה מרגישה על הצד הטבעי והנוח ביותר. מומלץ שבזמן הגלישה נקודת שיווי המשקל תהיה תמיד בין רגלי הגולש. בד"כ נקודה זו תזוז קדימה (לכיוון האף) בגלשנים שנועדו לגולשים מתחילים או גדולי מימדים, ולהפך, אחורה (לכיוון הזנב) בגלשנים שנועדו לגולשים ברמה מומצעת ומעלה. לעיתים נקודת שיווי המשקל תזוז בהתאם לגובה הגלים (קדימה ככל שגובה הגל גדל).

איך למצוא את נקודת שיווי המשקל:  אחוז עם יד אחת באחד משני הריילס ותן לגלשן להתלות בחופשיות. עכשיו השתמש ביד ככף מאזניים ומצא את נקודת שיווי המשקל בה הזנב והאף מאוזניים. נקודה זו בד"כ תמצא בין רגליך בזמן הגלישה ומציינת את המקום "הרגיש" של הגלשן.

רוקר

הסבר כללי: מתאר את עיקול התחתית לאורך הגלשן. ישנם מס´ סוגים של רוקרים אך המשמעותיים שבינהם הם הרוקר המרכזי והרוקר ברייל.

מטרה: משפיע יותר מכל אלמנט אחר על יכולת הביצועים ותיפקוד הגלשן במים. רוקר ישפיע גם על מהירות הגלשן וגם על יכולת התמרון שלו. ככל שעיקול התחתית נעשה שטוח יותר, כך הגלשן יהיה מהיר יותר וקל לתפיסת גלים. לעומת זאת ככל שהרוקר נעשה מעוקל יותר, הגלשן יהיה קל לתמרון וביצוע פניות חדות. הרוקר ברייל לעיתים שונה מהרוקר המרכזי ויש לו חשיבות קריטית לתפקוד הגלשן בזמן פניות. הגולש מנצל את הרוקר המרכזי לדחף קידמי ואת הרוקר ברייל לתמרון בפניות.

איך בוחנים את הרוקר: החזק את קצה אף הגלשן והבא אותו לעיניך (צד התחתית פונה למעלה). הבט במרכז הגלשן ותתחיל להוריד אותו מתחת לקו העיניים. בעוד אתה מוריד את האף למטה, שים לב האם העיקול חד או עיקול מתון ואתר את הנקודה הגבוהה ביותר בעיקול. הבא את הגלשן חזרה לעיניך והזז אותו מעט לצד. הבט בקצה התחתון של הרייל ותתחיל להוריד אותו שוב מתחת לקו העיניים, רק עכשיו הבט בעיקול לאורך הרייל. נסה לאתר "שבירה" בעיקול באזור החרבות וכיצד הוא שונה מהרוקר המרכזי. עכשיו החזק את זנב הגלשן, הבא אותו לעינך וחזור על אותו תהליך שוב.

עיצובי תחתית

הסבר כללי: אלמנטים עיצוביים שהשייפר מכניס לתחתית הגלשן (כגון קימורים, קיעורים, תעלות וכו´).

מטרה: נותן "טעמים" שונים ליכולת הביצוע של הגלשן. בד"כ עיצובי תחתית ימצאו באזור האחורי של הגלשן ולכן גם ישפיעו על הרוקר (יהיה ניתן למצוא שוני בין הרוקר המרכזי לרוקר ברייל באזור החרבות). לדוגמא קונקייב בד"כ ישטח את הרוקר במרכז הגלשן ויתרום למהירות, אך גם ישפיע על יכולת המעבר מרייל לרייל ואופי השליטה בגלשן.

איך בוחנים עיצובי תחתית: החזק את הגלשן באופן מאוזן ושטוח מול העיניים כאשר הרייל הרחוק ממך מורם מעט. בעוד אתה מביט ברייל הרחוק ממך, הורד אותו בזווית ואתר אלמנטים כגון תחתית V, תעלות, קונקייב וכו´. שים לב מתי האלמנט מתחיל ומתי הוא נגמר; האם זה לדוגמא קונקייב כפול או יחיד ומה עומקו. דרך נוספת היא להשתמש בסרגל אשר מונח על שני צידי הריילס. בעוד אתה מזיז את הסרגל קדימה ואחורה, הבט כיצד תחתית הגלשן משתנה בהתאם לסרגל.

ריילס הגלשן

הסבר כללי: הצורה, האיזון וזרימת הנפח של דפנות הגלשן.

מטרה: הריילס קובעים כיצד הגלשן יושב במים בזמן החתירה והגלישה. נפח הגלשן וקצוות הריילס מספקות כוח עלוי. ככל שהקצוות חדים, המים "ישתחררו" מהר יותר והגלשן ישב גבוה יותר במים (זאת הסיבה שבד"כ בגלשן סטאנדארטי הריילס בזנב כמעט מרובעים).

איך בוחנים את הריילס: החזק את אחד הריילס ביד אחת בכדי לבדוק את אופיו (אגודל על תחתית הגלשן, אצבעות על החלק העליון).  נסה להרגיש את סוג הדופן (מהודק, עגול וכו´) והיכן ממוקמת הנקודה הגבוהה ביותר ברייל. עכשיו החזק בשתי ידיים את ריילס הגלשן (מרחק זהה אחת מהשנייה). החלק את ידיך מאף הגלשן לכיוון זנב הגלשן. שים לב לזרימת הנפח בריילס ולשוני בקצוות הדופן. זרימת הנפח צריכה להיות שוטפת וקצוות הדופן בד"כ ישתנו מקצוות נטרליות (מעוגלות) באזור האף לקצוות מרובעות (חדות) באזור הזנב. בנוסף שים לב שבגלשנים המיועדים לגלים נמוכים, עובי הריילס יגדל ויעבור גם לקידמת ואחורי הגלשן.

המלצה לסוף: ככל שתגלוש על מגוון רב של גלשנים, כך ההבדלים בינהם יותר התבהרו. תלווה גלשנים מחברים, בקש מהמוכר לנסות אותם במים, תבחן אותם בידיים ובעיניים, דבר עם השייפר על העיצובים השונים וכך בעצמך תפתח את הידע הנדרש לקבל את הציוד הכי טוב בשבילך.

לשאלות ופניות כיתבו אלינו בצור קשר.

למבחר הגלשנים שלנו לחץ כאן>

השארת תגובה