עיצובי תחתית גלשן

Bottom Contours

עיצובי תחתית גלשן

לעיתים קרובות, גולשים תוהים על מהות עיצובי התחתית בגלשן וההבדלים בינהם. באופן פשוט למדי, עיצובים אלה בעצם מספקים "טעמים" מגוונים לגלשן בצורת שונות (קימור, קעור, שטוח וכו´) המעוצבים לתחתית במטרה לתת לגלשן מאפיינים הידרו-דינאמיים שונים. בשורות הבאות נציג את עיצובי התחתית הנפוצים ומאפיינהם היחודיים ונסביר כיצד הם משפיעים על הרוקר.

עיצובי תחתית נפוצים

"בלי"/בטן (Belly) – מתאר תחתית בצורה קמורה. הצורה הקמורה מפלסת את המים ומאפשרת להם לברוח מהריילס (בדומה למחרשה בשדה). בכך תחתית ה"בלי" מאטה את מהירות הגלשן במים ותורמת לשליטה טובה יותר בתנאי גל אתגרי. יתרון נוסף הינו היכולת של הגולש להשען על הרייל בקלות ולבצע פניות חדות במהירויות גבוהות.

שטוח (Flat) – מתאר תחתית שטוחה לכל אורך הגלשן. כאשר התחתית שטוחה, המים יזרמו באופן חלק וכמעט ללא התנגדות, דבר התורם למהירות, לחופשיות וליכולת תגובה גבוהה של הגלשן. תכונות אלו מהוות יתרון משמעותי בים נמוך ובגלים לא רציפים מפני שלגלשן יש יכולת לנצל את האנרגיה הנמוכה של הגל, לשמור על מומנטום ולהגיב במהירות.

flat-buttom               belly-buttom

"וי" (Vee) – תחתית ה “V” מתפקדת באופן מאוד דומה ל "בלי" רק במקום צורת תחתית קמורה, הצלעות לצידי השידרית שטוחות ולכן המים מחליקים ביתר קלות ומאפשרות שמירת מומנטום. אחד היתרונות הבולטים של ה “V” זה היכולת להשען ולעבור מרייל לרייל בקלות וכך לבצע סיבובים חדים יותר.

קונקייב (Concave) – הינו אחד עיצובי התחתית הנפוצים ביותר ומתאר תחתית בצורה קעורה. מטרת הקונקייב היא לרכז את זרימת המים באזור ובכיוון מסויים ובעצם למנוע את בריחת המים מכיוון הריילס. תנועת המים באזור הקונקייב מוגברת ויוצרת אפקט "עילוי"/"ריחוף" ע"י כך שהמים נכנסים בנקודה הרחבה של הקונקייב ונפלטים מאחור באזור צר יותר.

ניתן לראות את תחתית הקונקייב בכל סוגי הגלשנים, במיקומים שונים ובוריאציות שונות. מקונקייב באזור האף בגלשני הלונגבורד (הקונקייב עוזר לתמוך במשקל הגולש בזמן הנוזרייד), לקונקייב באזור המרכז והזנב של גלשני השורטבורד. הואריציות הנפוצות של הקונקייב הם קונקייב כפול, קונקייב משולש והשילובים בינהם.

concave-buttom               V-buttom

תעלות (Channels/Hull) – עיצוב זה מתאר סידרה של תעלות שטוחות המשולבות בתוך קונקייב. תנועת המים המהירה והמקבילה לאורך התעלות יוצרת דחף קידמי חזק ומאפשרת ניצול אנרגיה מירבי בזמן פניות ויציאה מסיבובים. ככל שהתעלות עמוקות יותר, כך הדחף הקידמי ואפקט "העילוי" גדול יותר.

channels-buttom               hydro-buttom

השפעת עיצובי תחתית על הרוקר

הרוקר מתאר את העיקול של תחתית הגלשן ולכן הוא מושפע ישירות מעיצובי התחתית. לדוגמא, במידה ותחתית הגלשן שטוחה, הרוקר במרכז הגלשן ובאזור הריילס יהיה זהה. לעומת זאת במידה וקיים קונקייב, הרוקר במרכז הגלשן ובאזור הריילס יהיו שונים. למה זה חשוב? השוני ברוקר גורם להבדלים באופן ובמהירות שבו המים זורמים על פני התחתית, דבר היכול להוות יתרון כאשר השייפר מנסה להדגיש או להחליש מאפיינים של מהירות, תמרון ושליטה בגלשן.

השארת תגובה