נפח הגלשן

גלה את האלמנט הנוסף

נפח הגלשן

שייפרים בשנים האחרונות החלו לגלות לכם (ולציין על הגלשן) את אחד הנתונים המשפיעים ביותר על סגנון ויכולת הגלישה שלכם במים – נפח הגלשן.

נתון זה גרם לגולשים רבים לשאול ולהתעניין בנושא ואכן עולות שאלות רבות לגבי חשיבות הנפח והשפעתו על הגלישה אבל הראשונה שבהן היא מהיכן ומדוע נובעת ההתעניינות החדשה של הגולשים בנושא זה? הרי במשך עשרות שנים גולשים רבים התענינו בד"כ בשלוש מידות עיקריות: אורך, רוחב ועובי הגלשן. נפח הגלשן היה כמעט בגדר של חוש שישי… הבחנה חיצונית של הגולש והשלכה על סגנון הגלישה הרצוי.

לשייפר, שתמיד הבין את חשיבות הנפח בשייפ, היתה בעיה אמיתית: הוא לא ממש ידע את מידת הנפח ולכן לא ידע גם להעביר לכם מידע זה. למה?

כידוע קל לחשב נפח לצורה מוגדרת כגון ריבוע, מלבן וכו´, אך גלשן הינו בעל צורה מורכבת, לעיתים א-סימטרית, אוסף של קווים מעוקלים בעלי מימד משתנה. מבלי להיכנס למתמטיקה פרטנית, חישוב נפח מתמטי לצורות לא מוגדרות יכול להוות אתגר אמיתי – כאוסף של אינטגרלים בעלי פונקציות תלת-משתנים.

לשימחתנו ישנן דרכים קלות יותר לחישוב נפח הגלשן, חלקן אולי אתם זוכרים משיעורי המדע כגון חוק ארכימדס וחלקן ישימים יותר ומשולבים בתהליכי יצור העושים שימוש בתוכנות כגון AutoCad ו Solidworks אשר מפיקות אוטומטית את נתון הנפח עבור היצרן.

האם מידת הנפח חשובה לכם?

הנפח כולל בתוכו את מידות האורך, הרוחב, העובי ושינויים בעיצובים השונים (בתחתית, בריילים וכו´) ולכן מהווה אמת מידה מהירה ויעילה לתפקוד הגלשן במים ולהתאמתו לגולש. בנוסף, נתון זה מספק לך נקודת מבט רחבה ואיכותית היכולה לעזור לך לשפר את הגלשן הבא שלך וזאת בהשוואה למידות האורך, הרוחב והעובי אשר הינן מידות "שטוחות" ונותנות מבט צר וחד-ערכי על תפקוד הגלשן במים. דוגמא טובה היא גלשני פיש שבד"כ נוטים להיות קצרים יותר אבל בעלי נפח גדול יותר, ולכן בהחלט יכול להיות לך גלשן באורך 5.8ft שנפחו עולה על גלשן באורך של 6.2ft.

פיזור הנפח בגלשן

אז נפח כמו שהבנתם הינו נתון חשוב מאוד אבל זהו לא כל הסיפור. ישנו אלמנט נוסף וחשוב יותר והוא פיזור הנפח בגלשן. פיזור הנפח מתייחס להיכן וכיצד הנפח ממוקם במרחב. לדוגמא, האם ישנו יותר נפח מתחת לאזור החזה? או שהנפח נמצא יותר באזור הרגליים? שינויים כדוגמת אלו ישפיעו ישירות על יכולת תפיסת הגלים שלך ואופי התמרון והשליטה של הגלשן במים.

 בגלשני Big Blue אנו נותנים דגש מיוחד לעיצוב ופיזור הנפח בגלשן ורואים בו אלמנט משמעותי וחשוב לכיצד הגלשן בסופו של דבר ירגיש והתנהג לך במים.

האלמנט הנוסף

אנחנו רואים את גיבורי הגלישה שלנו עושים דברים מדהימים על הגלשן ורוצים בדיוק את אותן מידות ונפח המודל, אך מידת הנפח (בד"כ בליטרים) נותנת לנו רק תמונה חלקית. בכדי להשלים אותה צריך לבחון את משקל הגולש המהווה חלק אינטגרלי בסוגיית התאמת הנפח לגולש.

לדוגמא, גלשן בעל נפח של 26 ליטר יכול להתאים בצורה מושלמת לגולש מקצועי ששוקל 75 ק"ג, אבל אם אתה שוקל 90 ק"ג תמצא קושי אמיתי בלממש את פוטנציאל הגלישה שלך באותה צורה. לכן כאשר ניגשים לבחור את נפח הגלשן כדאי להסתכל על היחס בין משקל הגולש לנפח הגלשן.

בהמשך לדוגמא למעלה, גולש מקצועי ששוקל 75 ק"ג וגולש על גלשן בעל נפח של 26 ליטר אזי היחס הינו:
75ק"ג/26 ליטר = 2.9 ק"ג/ליטר

במידה ותרצה את אותו מודל אבל עם הנפח המתאים בשבילך, תוכל לקחת את משקלך לחלק ביחס ולמצוא הערכה לנפח הרצוי. בהמשך לדוגמא, אם אתה שוקל 90 ק"ג:
90ק"ג/2.9ק"ג/ליטר = 31 ליטר

רעיון טוב הוא כמובן לשקלל גם את יכולת ורמת הגלישה שלך בבחירת הנפח הסופי.

ישנם היום מחשבונים אוטומטים אשר יעזרו לכם למצוא את הנפח הנכון בשבילכם. דוגמאות בקישור הבא:

http://www.firewiresurfboards.com/surfboards_volume_calc.php

יש לכם שאלות, חוויות, הערות – כיתבו אלינו.

השארת תגובה