ארגון הסרפריידר

רוכבים על גלים נקיים

הקמת ארגון הסרפריידר

ב 1983, שלוש דמויות דומיננטיות נפגשו והקימו את ארגון הסרפריידר שמטרתו העיקרית היתה להגן על שמורת חוף מאליבו האגדית. הם לא ידעו זאת, אך הם היו עתידיים להשפיע, יותר מכל ארגון סביבתי אחר בהיסטוריה, על שינוי מדיניות פוליטית בתחום איכות הסביבה והים.

הפגישה הטבעית בין טום פראט, גלן הנינג, ולאנס קארסון (גולשים ותומכי סביבה נלהבים) הולידה את ארגון הסרפריידר. ב1984 הנינג רשם פורמאלית את סרפריידר כ"ארגון ללא מטרות רווח" והצליח לקבץ סביבו בעיקר גולשים מקומיים עם רצון להגן על שמורת מאליבו. בשבע השנים הראשונות לקיומו, למרות פעילויות ומאמצים שונים בתחום הסביבה, הארגון לא הצליח להביא לשינוי אפקטיבי מסוגשהו, אך הרצון לשנות ולהשפיע המשיך להניע את הארגון קדימה.

סרפריידר -השינוי

ב1991 התבצע שינוי ארגוני שהפך את ארגון הסרפריידר מניהול קלאסי של פירמידה (מלמעלה למטה) לארגון המונע ע"י יוזמת פעיליו מהשטח. הארגון החל להקים סניפים ברחבי ארה"ב ותמך בפעילויות והתארגנויות חברתיות לקידום נושאי איכות הסביבה והים.

כבר באותה שנה, בשיתוף אחד הסניפים הראשונים של הארגון שבמחוז המבולדט בצפון קליפורניה, ארגון הסרפריידר הגיש תביעה המתבססת על חוק "המים הנקיים" (Clean Water Act) הכוללת 40,000 הפרות כנגד שתי מטחנות אשר הזרימו פסולת לים. הארגון זכה בתביעה, ובהסדר טיעון נקבע כי המטחנות ישלמו סכום חסר תקדים (בתחום איכות הסביבה) של 5 מליון דולר. הזכייה הביאה לארגון הסרפריידר כבוד והכרה במעגלי ארגוני סביבה, אך יותר מכל, הוכיחה לגולש הממוצע שיש ביכולתו להשפיע ולהביא לשינוי סביבתי.

סרפריידר – הווה ועתיד

ארגון הסרפריידר צמח במהירות (הקים סניפים בכל מדינה בעלת חוף בארה"ב), זכה בכל התביעות שהגיש בסוגיות כגון גישה חופשית לחופים, שמירת אתרי חופים, ואיכות המים, והוכיח פעם אחר פעם את מחויבותו לאינטרסים של ציבור הגולשים. למרות הצמיחה המרשימה של סרפריידר שכולל כיום כ 50,000 חברים, הארגון מביט קדימה ורוצה להגדיל את בסיס התמיכה בקרב ציבור הגולשים והכלל.

נתונים סטאטיסטים מראים שיש כ 2.5 מליון גולשים בארה"ב בלבד ומבחינת הארגון זהו פוטנציאל אדיר שיש לממשו. בסרפריידר מאמינים ויודעים שככל שבסיס התמיכה בקרב האוכלוסיה יגדל, כך גם תגבר ותתחזק התמיכה בקרב הדרג הפוליטי שבסופו של דבר יוביל לשינוי ממשי בחוקים להגנת הסביבה והים. בארגון מאמינים שאין שום סיבה שב 20 שנה הבאות הפעילות והתמיכה רק יגדלו ויביאו לשינוי אמיתי ומשמעותי.

חשיבות ארגון הסרפריידר

מהתחלה לא כל כך יציבה וברורה, ארגון הסרפריידר צמח להיות אחד הארגונים הדומיננטים ביותר בתחום איכות הסביבה והים, מורכב מ 90 סניפים בארה"ב ועם שיתוף פעולה הדוק בקרב ארגונים סביבתיים בברזיל, יפן, אוסטרליה ואירופה.

בקיץ הקרוב ימלאו 26 שנה להקמת הארגון אשר מעבר להישגיו בהצלת חופי גלישה ושיפור איכות המים, הביא לשינוי משמעותי ותפיסתי במדינויות הגנת הסביבה והים בפרט, והצליח להקים את הארגון הלגיטימי הראשון שקורא לגולשים ברחבי העולם לפעול לקידום האינטרסים שלו.

לאינפורמציה נוספת www.surfrider.org

השארת תגובה