התחממות גלובלית

בחצר הקדמית שלך

התחממות גלובלית

איך הגענו להתחממות גלובלית?

המציאות של ההתחממות הגלובלית כבר מעבר לפתח דלתנו. הראיות של הקשר בין פעילות הציווליזציה המודרנית להתחממות האטמוספירה נראות משכנעות מתמיד ואף ניתנות לזיהוי בקלות. התקיפה המאסיבית של המין האנושי על האטמוספירה החלה עם המהפכה התעשייתית. מאז, ובמיוחד מהחציון השני של המאה ה20, כמויות של פחם, נפט וגז טבעי נשרפו לספק כוח לתעשייה, חום וקור לערים הגדולות, ואנרגיה לכלי רכב לנסוע. שריפת הדלקים הללו הפכה לפחמן דו-חמצני (CO2) ואדי מים. במקביל, יערות העולם, כולל יערות הגשם הטרופיים, נהרסו בסיטונות על ידי תעשיות העץ למינהן ופינוי קרקעות לטובת חקלאות. עם יותר פחמן דו-חמצני באטמוספירה ופחות עצים בכדי ללכוד את ה CO2 ולייצר חמצן, רמת ה CO2 עלתה בהתמדה.

איך התחממות גלובלית קורת?

אנרגית השמש, בצורת גלי אור, פוגעת בכדור הארץ באופן תמידי. כדור הארץ מנסה להחזיר לחלל אנרגית חום (כדור הארץ משמש כמו מחזיר אור). ה CO2 הנוסף שהצטבר בשכבת האטמוספירה עושה אותה קצת פחות שקופה וביחד עם שלושה גזים אחרים (גז מתאן, תחמוצות חנקן, ופחמן כלורו-פלואורי) הוא לוכד את אנרגית החום לפני שהיא מספיקה לצאת לחלל. בשפה המדעית תופעה זו נקראת אפקט החממה והיא הרבה פחות חיובית ומלבבת ממה שרומז השם. לאט אבל בנחרצות החום שנתפס באטמוספירה מעלה את הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ. אם תהליך זה ימשך, יהיה זה בלתי נמנע שדפוסים חדשים של אקלים, צמחים ובעלי חיים יווצרו.

מי אחראי  להתחממות?

אחריות בני אדם להתחממות הגלובלית שנויה במחלוקת. הספקנים טוענים שכמעט מחצית מהתחממות האטמוספירה שנצפתה במאה האחרונה התרחשה לפני 1940 אף על פי שכמעט כל הייצור המוגבר של פחמן דו חמצני וגזי החממה האחרים באו לאחר תאריך זה. הספקנים מוסיפים כי ישנן הוכחות מדעיות המעידות שהתחממויות גלובליות התרחשו בעבר והינן חלק ממחזור התחממות טיבעי (כל מילניום מאז עידן הקרח). לכן, הם טוענים, תופעת התחממות הנוכחית אינה קשורה לרמת ה CO2 באטמוספירה אלא לתהליך טבעי שכדור הארץ חווה.

בשנים האחרונות ספקנות זו נתקלת בתגובה נגדית ונחרצת מצד ועדות אקלים ממשלתיות וקבוצות מחקר פרטיות. גורמים אלה מציגים הוכחות מדעיות והיסטוריות המראות שההתחממות הגלובלית הנוכחית קשורה ישירות לדפוסי הפעילות של המין האנושי בכדור הארץ. לדברהם, הסיבות הטבעיות אינן תומכות בקצב ההתחממות המוגבר של השנים האחרונות. בנוסף ועדות אקלים מרחבי העולם, כולל מהאומות המאוחדות וארגון המטרולוגי העולמי, מעריכות באופן שוטף את ההשפעות של ההתחממות הגלובלית על הסביבה והחברה ומפתחות אסטרטגיות בתגובה לשינויי האקלים.

המחיר של ההתחממות הגלובלית

למרות חילוקי הדעות בין שני הצדדים, גם הספקנים וגם המצדדים מסכימים על קווי המחיר הכלליים שהסביבה והמין האנושי ישלמו אם תהליך ההתחממות והסטייה מן הנורמה הנוכחית תמשיך. לכל הפחות, המשך התהליך ישבש את דפוסי הכלכלה הקיימים, ישפיע על הפרודקטיביות של המין האנושי וזמינות משאבי כדור הארץ הקיימים והפוטנציאלים. במקרה הגרוע, יקרו שינויים חמורים ונרחבים בנוף התרבות האנושית ובמערכת האיזון העדינה הקיימת בין בני האדם לסביבה. לצערנו, כבר היום ניתן לראות את ההשפעות של ההתחממות הגלובלית בצורת שינויים במיקום ובכמויות הגשמים, הבדלים דרמטיים וקצרי טווח במזג אוויר, הנמסות הקרחונים בקטבי כדור הארץ ותדירות סופות ההוריקנים והטורנדו באוקינוסים, ואלו רק חלק מהתוצאות של תהליך ההתחממות המתמשך.

איך זה משפיע עלינו הגולשים

כתוצאה מעליית טמפרטורת הים, הקרחונים בקטבים ימסו, גובה פני המים באוקינוסים יעלה ושטחי יבשה שלמים יכוסו במי ים. אפילו הערכות שמרניות של עליית פני המים במטר אחד יספיקו לכסות את האיים המלדיבים ושטחים נמוכים אחרים ברחבי העולם. חופי הגלישה, ששבירת הגלים מושפעת באופן ישיר מגובה המים ביחס לריף או התחתית החולית, ישתנו או יעלמו לגמרי. כמו כן שינויים במליחות המים, כתוצאה מהנמסות הקרחונים לים, ישפיעו על הזרמים באוקינוס ועל מערכות הגלים שמגיעות לחופים.

 אז מה אנחנו יכולים לעשות

כאמור כמות האוכלוסיה בעולם ואופי פעילותה משפיעים ישירות על ההתחממות הגלובלית, אך צריך לזכור שבתור אינדיבידואלים (וגולשי גלים) כל אחד מאיתנו יכול לעשות צעדים פשוטים שבסופו של דבר יביאו לשינוי חיובי במצב. סעו כמה שיותר בתחבורה ציבורית, תדאגו שהרכב שלכם לא מזהם ומתוחזק כראוי, השתמשו במקורות אנרגיה נקיים ומתחדשים (דודי שמש, בטריות נטענות וכו´), בזבזו פחות מים וחשמל, כתבו לנציגי ממשלה שונים בנושאים סביבתיים והמשיכו להיות מודעים.

השארת תגובה