הבנת הים ותנאי גלישה

הכירו את מגרש המשחקים שלכם

הבנת הים ותנאי גלישה

היית צריך להיות כאן מוקדם יותר!

לשמחתנו הרבה מקום המפגש שלנו, הים, הוא זירה משתנה ומגוונת. יום אחד אנו יכולים להנות מגלים בגובה מטר, משורטטים בסרגל, נשברים בצורה משולמת ולמחרת הים נראה כמו אגם רגוע, ללא זיכרון של גלים. שינויים כאלה אף יכולים לקרות תוך שעות ספורות והגלים שגלשת עליהם בערב יכולים להיות שונים לגמרי מהגלים שהחבר שלך גלש שעות ספורות קודם לכן. מצב זה מוביל למשפט הידוע "היית צריך להיות כאן מוקדם יותר".

מה גורם לתנאי הים ולגלים להשתנות כל כך מהר וממקום למקום? למה בזמן שהים נראה לך שטוח ולא הלכת לגלוש, החבר שלך תפס גלים טובים? התשובה לזה יכולה להיות מורכבת או פשוטה. רוח, גאות ושפל, סופות בלב ים, תחתית הים, מזחים ושוברי גלים הינם מס´ מרכיבים דומיננטים אשר ישפיעו על תנאי הים, גובה ואיכות הגלים.

בשביל לא לפספס גלים טובים, עוזר מאוד להבין "תחזית ודיווחי תנאי ים/גלישה". הכרה בסיסית של התנאים המשפיעים תעזור לך לחזות את גובה ואיכות הגלים המתקרבים לחוף הגלישה. למזלנו היום דיווחים אלו זמינים באינטרנט וגולש יכול להתעדכן באופן שוטף היכן ואיזה גלים יהיו בחופי הגלישה. דיווחי הים הבסיסים מורכבים מכיוון ה Swell, גובה הגלים, ורוחות מקומיות. כאשר מרכיבים אלה נמצאים בהרמוניה, אנו הגולשים נהנים. כאשר אחד המרכיבים לא מסונכרן עם האחרים, גם הגלים וגם הגולשים סובלים מתנאי ים לא עיקביים ונקיים. אז בואו נבין איך לקרוא דיווח גלישה ומה המשמעות של כל מרכיב.

 כיוון ה Swell

Swell מתאר מערכת גלים אשר נוצרה כתוצאה מסערה בלב ים ונעה בכיוון מסוים. מבחינת הגולשים מה שמעניין אותנו זה כיוון ה Swell. Swell מערבי מתאר מערכת גלים הנעה לכיוון מערב. בהנחה שהחוף בו אתה גולש פונה לכיוון מערב, הגלים יגיעו ויפגעו בצורה הכי יעילה וישירה בחוף. אם התחזית מדווחת על Swell דרום-מערבי, הגלים יגיעו ויפגעו באותו חוף בזוית מדרום-מערב ויתנו לגל צורה ושבירה שונה. הדרך הטובה ביותר לדעת איזה כיוון Swell עובד הכי טוב בחוף שלך, זה פשוט לגלוש כמה שיותר בחוף ולדבר עם הגולשים המקומיים.

גובה הגלים

השאלה מס´ 1 של גולשים היא: מה יהיה גובה הגלים? בתחזית מוזכרים שני נתונים חשובים לגולש (אשר בדר"כ מועברים ע"י המצוף הימי) והם: "גובה הגל" ו"פרק הזמן בין הגלים" (wave height, wave interval). השילוב של שני הנתונים הללו יכול לנבא בצורה טובה מה יהיה גובה הגלים שיגיעו לחופי הגלישה.

דיווח של "70 ס"מ כל 10 שניות" מתאר גל בגובה מומצע של 70 ס"מ אשר חולף את אותה נקודה ברווח זמן ממוצע של 10 שניות. מבחינת הגולש הנתון שכדאי לשים לב אליו במיוחד הוא "פרק הזמן בין הגלים". ככל שפרק הזמן בין הגלים גדל כך גם גובה הגל יגדל. לדוגמא גל של 50 ס"מ כל 4 שניות לא יהיה גל משמעותי, אך גל של 50 ס"מ כל 20 שניות וכדאי לך להודיע בעבודה שאתה חולה כי יהיו גלים טובים. ברגע שמבינים את העקרון, ניתן לחזות בצורה פשוטה ומהירה מה יהיה גובה הגלים.

גאות ושפל

גאות ושפל משפיעים ישירות על מהירות, גובה, איכות ועצם קיומו של גל. ישנם חופים שיושפעו לטובה מהשפל וישנם חופים שיושפעו לטובה מגאות. גאות ושפל משפיעים על עומק המים ולכן ישפיעו על חשיפת הגל לתחתית הים. כאשר גל נתקל בתחתית הים הוא נשבר. לכן לדוגמא, בחוף מסוים גאות תעלה את מפלס המים וכתוצאה מכך הגל ישבר קרוב מאוד לקו החוף. מסיבה זאת כדאי לעקוב אחרי דיווחי הגאות והשפל וכיצד הם משפיעים על חוף הגלישה שלך.

רוחות מקומיות

רוחות יוצרות גלים כאשר הן מעבירות אנרגיה מהאוויר למים וכתוצאה מכך נוצר Swell (מערכת גלים). לאחר ש Swell נוצר, הגלים נעים בים עד שהם נשברים על ריף או בחופים השונים. Swell טוב נבנה בדר"כ מרוחות שמקורן בלב ים מכיווון שיש ל Swell מספיק זמן לפתח מומנטום ולהיבנות בגודל ובעוצמה. למרות זאת swell טוב אינו בהכרח יתורגם לגלים טובים לגלישה. לרוחות מקומיות ישנה השפעה רבה על איך יראה הגל בסופו של דבר בהגיעו לחוף.

רוחות מקומיות הנושבות מהים לכיוון החוף (onshore winds) בדר"כ יכולות לגרום לגלים להיות מבולגנים ולא מסודרים. רוחות אלו באות מאחורי או מצידי הגל וגורמות להם להיות הפוכים וטלטלנים. בדר"כ מה שגולשים מחפשים זה "גלים נקיים".

גל נקי בדר"כ נוצר כאשר לא נושבות רוחות כלל או כאשר ישנן רוחות מקומיות קלות הנושבות מהחוף לכיוון הים (offshore winds). רוחות אלו נושבות מול הגל, "מנקות" אותו ו"מחזיקות" את פסגת הגל למעלה לפני השבירה. כאשר לא נושבת רוח, הים והגלים מקבל מראה "חלק ומבריק" (glassy) וזהו כמובן חלומו של כל גולש.

סוג חוף

Beach Break (ביץ´ ברייק) – שבירת חוף

רוב הסיכויים שחוף הגלישה שלך הוא ביץ´ ברייק (שבירת חוף). בסוג חוף זה הגלים בדר"כ נשברים בקירבת החוף (כ 100 מטר מקו החוף) ותחתית הים היא חולית. תנאי ים כגון זרמים, גאות ושפל, רוחות ואפילו פעילות האדם (בניית מזחים ומבנים בקירבת הים) משנים את תחתית הים החולית ובכך משפיעים על הדרך, הצורה והמיקום שבו הגל ישבר. למרות שהגלים בביץ´ ברייק נשברים יחסית קרוב לחוף הם יכולים להיות אתגריים במיוחד בשל העובדה שמיקום וצורת שבירת הגל לא צפויים, דבר המקשה לעיתים על הגולש להגיע לקו הגולשים (lineup), בחירת הגל, צורת הגל וכו´.

Point Break (פוינט ברייק) – שבירה נקודתית

חופי גלישה כמו מאליבו, רינקון, ג´פריס ביי הם שמות מוכרים לפוינט ברייק (שבירות נקודתיות). פוינט ברייק בדר"כ מאופיינת ככף יבשה (כאשר קו החוף מגיע לנקודה ונוצרת מעין "לשון יבשה") או לעיתים כאשר ישנו מזח הפולש לים. הגלים בפוינט ברייק ישברו או לימין או לשמאל, ולא לשני כיוונים (כפי שקורה בביץ´ ברייק וריף ברייק). החסרון בגיוון הגל מפוצה כפליים באורך, צורה ועיקביות הגל. תחת תנאיים אידיאליים, הגלים יגיעו לתחתית חוף רדודה של סלעים וחול, יחלו להשבר בפוינט, ומיד לאחר מכן יעברו למים עמוקים שם ימשיכו "להתקלף" כשבירה עיקבית. בימים טובים, נדרשים מעט מאוד גלים בשביל להיות מכורים לגלים אלו.

Reef Break – ריף ברייק (שבירת שונית/סלעית)

Pipeline ("הצינור"/פייפליין") בהוואי, Theupo בטהיטי (צ´אופו), פורטו-אסקונדידו (הידוע כ"צינור המקסיקני"-the Mexican Pipline) הם דוגמאות לחופי ריף ברייק. גלישה בצינור מזכה את הגולש בחוויה מדהימה של חיבור עם הטבע המשלבת מהירות, תמרון ושליטה. זה לא מפתיע שבעיני גולשים רבים גלים הנשברים מעל ריף הינם המושלמים ביותר. התמונות המדהימות במגזני וסרטי הגלישה של גולשים מקצוענים "טסים" בתוך צינור של מים כחולים וצלולים לא משאירים המון מקום לוויכוח בנושא. יחד עם זאת, ריף ברייק, היא ללא ספק השבירה המסוכנת ובעלת הפוטנציאל הגבוה ביותר לפציעות (לעיתים קטלניות) בקרב גולשים. לכן מומלץ מאוד לגולשים לבנות את הנסיון, היכולת והביטחון לקראת גלישה בחופים אלו ורק לאחר מכן לצאת למשימה. שבירת זו נוצרת כאשר הגל עובר מהמים העמוקים של הים הפתוח ונתקל בקרקעית השונית/הסלעית הרדודה. הגל עולה אנכית באופן חד ומיידי, מתעקל במהירות והחלק העליון של הגל נשבר לפני חלק הגל התחתון. שבירה זו ידועה כשבירת top to bottom וגורמת לצורת הצינור או הגל החלול.

יש לכם טיפים להבנת הים ותנאי גלישה, חוויה בחוף שאתם רוצים לחלוק עם כולם, כיתבו אלינו.  

השארת תגובה