מוזיאון האצ"ל בתש"ח

המצפן של החוף המערבי

מוזיאון האצ"ל בתש"ח

למעלה מ 20 שנה שאני גולש בחוף המערבי. הכרתי את החוף בשמותיו השונים ("הביוב", "הפאצ´ה", "צ´ארלס קלור", "המערבי" וכו´) ובצורותיו השונות (גם ללא הביוב המוסדר וללא הטיילת). מוזיאון האצ"ל תמיד עמד שם, בין אם כתפאורה יחודית בנוף ההיסטורי או כמצפן בים הסוער והסוחף.

תמיד רציתי ועניין אותי לבקר במוזיאון אך בדומה לגולשים רבים אחרים בחוף לא עשיתי זאת-פשוט נכנסתי לים, גלשתי והמשכתי בעניניי. נוכחתי לדעת שאין אנו מודעים מספיק להיסטוריה, פעילות המוזיאון ולאריכטקטורת המבנה הייחודית שכל כך מפארת את נוף הגלישה שלנו.

לאחרונה נקראה לידי ההזדמנות לבקר במוזיאון במהלכו למדתי על חשיבות הקשר ביננו הגולשים לבין מוזיאון האצ"ל.

על המוזיאון

המוזיאון מנציח את זכרם של 41 לוחמי האצ"ל שנפלו במערכה לשחרור יפו בימי חוה"מ פסח תש"ח (מערכה עליה פיקד קצין המבצעים של האצ"ל- עמיחי פאגלין "גידי"- על שמו קרוי הבית). תצוגת המוזיאון מתמקדת בפעילותו של "הארגון הצבאי הלאומי" להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, החל מהחלטת החלוקה ביום כ"ט בנובמבר 1947 (ט"ז בכסלו תש"ח) ועד השתלבותו של האצ"ל בצה"ל עם הקמתו ב- 1 ביוני 1948.

התצוגה מתארת את היציאה מהמחתרת והמעבר למלחמה גלויה, (במחתרת לחם הארגון נגד הפורעים הערביים במאורעות תרצ"ו – תרצ"ט (1936 – 1939), ונגד הבריטים ומדיניות הספר הלבן עד החלטת החלוקה).

התצוגה כוללת: מסמכים היסטוריים, צילומים, סרטים, קטעי עיתונות, מפות, דגמים, כלי נשק ועמדת מידע ממוחשבת. במוקד התצוגה – תיאור המערכה לשחרור יפו בחוה"מ פסח תש"ח (25-28 באפריל 1948) בלווי חזיון אור- קולי.

    

המבנה

המוזיאון שוכן בהריסותיו של מבנה ישן שנבנה בשנת 1900 על ידי איש עסקים יהודי שבא להשתקע בארץ ישראל. לאחר מותו, עבר הבית לידיים ערביות ושימש לסירוגין לצרכי מגורים, תעשייה ומסחר. הבניין היה חלק משכונת מנשייה, שכונת מגורים מעורבת של יהודים וערבים. לאחר מאורעות תרפ"ט נותרה במקום משפחה יהודית אחת שגרה בעליית הגג בבניין בו שוכן כיום המוזיאון, אך במהלך מאורעות תרצ"ו (1936) היא נאלצה לברוח.

בתי השכונה והמסגד שימשו את הערבים לצלוף לעבר רחובותיה של ת"א היהודית. במהלך מלחמת העצמאות שימש הבית כקו הביצורים של הפורעים הערביים. בחוה"מ פסח תש"ח, פתח האצ"ל במערכה לשחרור יפו במטרה להסיר את איום הצליפות מעל תושבי ת"א- מערכה בה נהרגו 41 לוחמים. בקרבת בניין המוזיאון היה המעוז הערבי האחרון שנפל לידי האצ"ל לפני כיבושה של שכונת מנשייה כולה וכניעתה של העיר יפו.

בסוף שנות ה- 70, בעת פינוי הריסות השכונה, פנה ארגון "ברית חיילי האצ"ל" לעיריית ת"א בבקשה להקים במקום יד הנצחה וזיכרון לחבריהם שנפלו בקרב. האדריכלים אמנון ודני שוורץ שיחזרו חלק ממבנה האבן המקורי ושילבו בו מבנה פנימי מזכוכית שחורה שמדגישה ומעצימה את יופיו של הבניין הישן. בתום עבודות השימור והבנייה, בשנת 1983 נפתח המוזיאון לקהל הרחב. בשנת 1987 זכה הבניין בפרס רוקח למפעלי הנדסה.

סיכום הסיור

ההדרכה במוזיאון היתה מקצועית, אדיבה ומקיפה והובילה בתמורה לחוויה מענינת, מרגשת ומעשירה -אך יותר מכל חשובה. למה חשובה? בשל התובנה שגבורת לוחמי האצ"ל הקנתה לנו את האפשרות היום-יומית לגלוש בחוף המערבי ולהנות בחופשיות מהים היפואי.

לאלו שעדיין לא הגיעו לבקר במוזיאון, מומלץ בחום.

* תודה מיוחדת למנהל המוזיאון יצחק מלצר, אירנה ויעל מצוות ההדרכה.

מידע למבקרים במוזיאון:

  • כתובת: רחוב נחום גולדמן 15, גן צ´ארלס קלור, טיילת ת"א- יפו.
  • במוזיאון יש גישה לנכים
  • שעות פתיחה: ימים א´-ה´ בין השעות 08.00-16.00, בשעות הערב וימי שישי בתיאום מראש בלבד.
  • מחירי כניסה:

          מבוגרים- 15 ש"ח

          נוער, גמלאים, סטודנטים- 10 ש"ח

          חיילים, שוטרים, נכי צה"ל, מדריכי טיולים- ללא תשלום

         *ניתן לרכוש כרטיס משולב בתוספת 5 ₪ המקנה כניסה חופשית למשך חודש לעוד 4 מוזיאונים נוספים באזור ת"א.

מידע נוסף ניתן למצוא באתר האינטרנט של המוזיאון: www.gal-ed.co.il/etzel

לסיור וירטואלי במוזיאון האצ"ל בתש"ח לחץ כאן>

השארת תגובה