המותניים של הגלשן

הכל נמצא שם

המותניים של הגלשן

אז הגעת לבחור גלשן חדש ושוב עולות שאלות כגון: איזה אורך ועובי גלשן מתאימים לך; באיזה זנב לבחור-סקוואש (squash), סנונית (swallow) או מרובע (square); כמה חרבות כדאי- שתיים, שלוש או אפילו ארבע.
ומה לגבי המותניים של הגלשן? מה זה מותניים, אתה שואל, המותניים הם אחד האלמנטים החשובים בעיצוב הגלשן והמוחמצים ביותר ע"י גולשי הגלים.

כן. לגלשן יש מותניים וכדאי לך להכיר אותם. המותניים נמצאים בשליש האחורי של הגלשן, באזור הריילס ולהם מגוון צורות וגדלים. חלקם בעלי קווי מתאר עגולים ולחלקם קווי מתאר ישרים, ישנם רחבים וישנם צרים. בעיצוב הגלשן אזור המותניים מוגדר בתור המנוע או המדחף של הגלשן ומספק לו את הכח והמהירות שאותם אתה מחפש. (ראה תרשים למטה)

hips location

מרבית הגולשים מתמקדים בסוג הזנב של הגלשן ומתעלמים ממה שנמצא 30 ס"מ מעליו. בכך הם מחמיצים את היתרונות שהמותניים יכולים לספק. להלן מס´ נקודות חשובות שכדאי לדעת על המותניים.

הקשר בין מותניים וריילס

עובי המותניים

כמות "הבשר" הנמצאת במותניים משפיעה על הדרך בה הגלשן יושב במים. ככל שהמותניים מלאים יותר, לגלשן יכולת ציפה גבוהה יותר ולכן יחליק בקלות על פני המים. החסרון הוא בכך שהגלשן יכול לאבד מיכולת התגובה והתמרון.

סוג הריילס

ריילס הגלשן מהווים חלק מהיקף המותניים. ניתן לחלקם לשתי קטגוריות עיקריות (ראה תרשימים):

ריילס נמוכים – בד"כ באים לידי ביטוי בריכוז מרבית עובי הגלשן בקו השידרית תוך רידוד העובי באזור הריילס. הקצה החיצוני נמצא מתחת לנקודת האמצע של הרייל וגורם לגלשן להיות רגיש ובעל יכולת תגובה מהירה לתמרונים.

ריילס מלאים (נקראים גם ריילס מרובעים/Boxy) – בד"כ אותו עובי נמשך מקו השידרית עד לריילס. הקצה החיצוני נמצא קרוב לנקודת האמצע של הרייל וגורם לגלשן לצוף ולהחליק טוב יותר על פני המים אך להיות פחות רגיש ותגובתי לתמרונים.

Full Rail hips       Low rails hips

תבנית מתאר המותניים

מותניים ישרים:

בשל העובדה שיש מעט מאוד עיקול בקווי המתאר של אזור המותנים הם לעיתים נקראים גם מותניים מקבילים. סוג מותניים זה מצויין ליצירת ושמירת מהירות אבל נוטה להיות נוקשה בזמן פניות (כשהגולש "קובר" את הרייל בתוך המים).

מותניים מעוגלים:

בד"כ אפשר למצוא מותניים מעוגלים בגלשנים בעלי זנב רחב. קווי המתאר העגולים באזור המותניים מאפשרים פניות חדות ומעבר מרייל לרייל באופן חלק ומהיר אך יכולים להוות מכשול בנסיונות להגיע למהירויות גבוהות על הגל.

מותניים שבורים:

מותניים אלו מהווים מעין פשרה בין המותניים הישרים לעגולים ונפוצים בעיצובי גלשני הפיש. בד"כ עיצוב זה משלב זנב רחב, קווי מתאר ישרים ובליטות/כנפיים לשבירת אחידות קו הרייל. הבליטה/הכנף משמשת את הגולש כנקודת ציר המאפשר מעבר חד מרייל לרייל.

surfboard hip types

איזה מותניים של גלשן הם בשבילך

הכל תלוי במה אתה מחפש. אם אתה מעוניין בסגנון מלא כח ומהירות, חפש את המותניים המלאים והישרים המאפשרים צבירת מהירות ומומנטום. אם אתה מעוניין בסגנון חופשי חפש את המותניים בעלי ריילס נמוכים המספקים יכולת תמרון ותגובה טובים על הגל. חשוב להתנסות בכמה שיותר גלשנים, לראות איזה מותניים עובדים טוב בשבילך וכמובן, להתייעץ עם השייפר שלך.

בהצלחה!

יש לכם עצה, חוויה, שאלה – כיתבו אלינו.


השארת תגובה