זנב גלשן

איזה זנב גלשן יש לך

זנב גלשן

זנב הגלשן

במהלך ההיסטוריה של הספורט פותח מגוון רחב של סוגי זנבות כאשר כל אחד מבטא מאפיינים ספיציפים לצורכי הגולש ותנאי הגל. בשנים האחרונות שייפרים עוסקים בלחקור ולשפר עיצובי זנב בהכרה שצורת זנב נכונה יכולה להשפיע רבות על אופי ויכולת הגלישה.

כיום ניתן לראות שילובים רבים של צורות זנב עם קווי מתאר שונים (template). מה המשמעויות של כל צורת זנב? בשורות הבאות נסביר את הרעיון העיצובי מאחורי צורות הזנב ונתאר כיצד סוגי הזנב השונים מתנהגים במים.

הרעיון העיצובי

הרעיון הכללי הוא ששטח זנב גדול וקווי מתאר ישרים, גורמים לגלשן להיות מהיר יותר במים. ולהפך, שטח זנב קטן וקווי מתאר מעוקלים (עגולים) מאיטים את הגלשן ותורמים לשליטה.

לדוגמא, זנב הפינטייל (Pintail), הינו זנב צר ומעוקל ולכן מאט את תנועת הגלשן במים. צורתו הצרה והחדה משמשת כמעין עוגן המפלס את המים ולכן תורם ליציבות הגלשן אך גורע מיכולת התמרון שלו. ניתן למצוא תבניות זנב צרות ומעוקלות בגלשנים המיועדים לגלישה בגלים גבוהים, מהירים ותלולים בהם הגולש מנסה להאיט את המהירות ולשלוט טוב יותר בתנועות הגלשן.

לעומת זאת זנב רחב וישר כדוגמת הזנב המרובע (square) תורם למהירות הגלשן ומשפר את יכולת התמרון. צורה זו מהווה יתרון משמעותי בגלים נמוכים ומתונים ובגלשנים קטנים אשר הגולש מנסה לצבור מהירות ולשמור על המומנטום. בנוסף זנב זה ירגיש "משוחרר" ובעל יכולות תמרון גבוהות (סיבובים חדים).

התאמת חרבות לסוג זנב חשוב להגברת יכולות השליטה ותמרון הגלשן. כיום ניתן לראות שילוב מערכות של 2, 4, 5 חרבות עם זנבות עבים ורחבים. בתנאי ים מגוונים, שילוב זה מספק מאפיינים חיוביים בשל היכולות לצבור מהירות ומומנטום תוך שמירה על יכולות שליטה ותמרון גבוהות.

כאמור, קיימות וראציות רבות של עיצובי זנב כגון ה פינטייל (Pintail), יהלום (Diamond), ריבוע מעוגל (Rounded Square) וכו´. בחרנו להתרכז בכמה מהעיצובים היותר פופולרים.

pin-tail

עיצובי זנב פופלרים

Wings/Bumps ("בליטות"/"כנפיים") – Wings/Bumps הינן סטיות בזוית של כמעט 900 בקו המתאר של הריילס ובדר"כ משולבות כ 25-70 ס"מ מקצה הזנב. זוג אחד, שניים, שלושה ויותר יכולים להכלל בעיצוב הגלשן בכדי לשדרג את יכולות התמרון. ה shaper משלב wings/bumps באזור הזנב בכדי ליצור "ציר" בקו הרייל במטרה לשפר את יכולות הסיבוב של הגלשן.

זנב מרובע (Square-Tail) – מכיל את השטח המירבי הבא במגע עם המים. צורתו המרובעת מקנה לו יכולות תגובה ותמרון גבוהות (סיבובים חדים ומהירים). יתרון נוסף בזנב מרובע הוא התרומה לצבירת מהירות ושמירת מומנטום בגלים נמוכים.

square-tail

זנב סקוואש/מעוך (Squash-Tail) – הינו ואריציה של הזנב המרובע (פינות הזנב "מעוכות" או מעוגלות). זנב זה מתפשר במידה מסוימת על יכולת התגובה והתמרון (סיבובים מתונים יותר) אך מאפשר יותר שליטה במהירות הגלשן.

זנב מובלע/סנונית (Fish/Swallow-Tail) – זנב זה הינו וארציה המשלבת את הזנב המרובע עם הפינטייל במטרה לנצל את יתרונות שטח הזנב הרחב של הזנב המרובע (מהירות וממונטום) עם אלמנטים של זנב הפינטייל (שליטה). אחד החסרונות המורגשים ב Fish/Swallow הוא במעברים חדים מרייל לרייל. בזמן ההשענות על הרייל, החוד של הפינטייל יספק שליטה מלאה אך במעבר לרייל השני (בזמן פניה /סיבוב), הזנב ירגיש "מהוסס"/"מנותק" מאותה שליטה עד שהחוד השני יהיה מחוייב בתוך המים.

Swallow-fish tail

השארת תגובה