רוקר גלשן

מבט קרוב על לב הגלשן

רוקר גלשן

אם תשאל כל שייפר מהו האלמנט המשמעותי ביותר בגלשן, התשובה תהיה אחת: הרוקר. הרוקר מהווה ללא ספק את "לב הגלשן" וישפיע על הדרך בה הגלשן יתפקד במים. דרוש נסיון רב כדי להגיע לרוקר נכון ושעובד טוב במים, ולכן כשהשייפר מגיע לרוקר טוב הוא מתעד אותו ושומר עליו כאל סוד מקצועי.

מה זה רוקר?

רוקר מתאר את הקשת או העיקול של תחתית הגלשן (מהאף לזנב). הדרך הטובה ביותר לראות את הרוקר הוא להניח את הגלשן על משטח שטוח ולהביט מהצד (ראה תרשים). תחתית הגלשן הינה מקום המפגש בין אנרגית הגל לגלשן, ולכן הרוקר מאפיין את הדרך והיעילות בה המים זורמים על "הקשת התחתונה".

rocker

מדידת הרוקר

בגלשן יכולים להיות מספר רוקרים. אם לדוגמא ישנו קונקייב, העיקול התחתון יהיה שונה במרכז הגלשן לעומת העיקול באזור הריילס. רוקר נמדד ביחס לקו המשיק לנקודה החיצונית בקשת (הגבוהה ביותר). המדידות מתבצעות במספר מקומות לאורך התחתית כאשר המידות המוכרות ביותר נקראות רוקר אף (Nose rocker) ורוקר זנב (Tail rocker) – ראה תרשים.

rocker-scheme

במרבית המקרים, המידות המספריות לא עוזרות לגולש להבין את מהות הרוקר, לכן בד"כ הרוקר מתואר במילים. לדוגמא, רוקר מתון מתאר עיקול יחסית שטוח ורוקר קיצוני מתאר עיקול חד יותר (ראה תרשים).

rockers

כיצד ועל מה רוקר גלשן משפיע?

תמרון

ככל שהרוקר קיצוני, היכולת לסובב את הגלשן טובה יותר. העיקול החד גורם לפחות מגע בין תחתית הגלשן למים ומשמש כמעין "ציר" המשפר את יכולת התמרון של הגלשן. ולהפך, ככל שהרוקר מתון, היכולת לסובב את הגלשן קשה יותר (העיקול השטוח גורם למגע רב בין תחתית הגלשן למים ולכן היכולת לתמרן את הגלשן פוחתת).

מהירות

ככל שהרוקר יותר מתון (עיקול שטוח), הגלשן ינוע מהר יותר על פני המים. למה? המים, שזורמים במהירות על פני תחתית הגלשן, מהווים מקור אנרגיה לתנועת הגלשן. לכן ככל שהרוקר מתון, שטח המגע בין תחתית הגלשן לגל גדל ואנרגית הגל מנוצלת למהירות ולמומנטום.

שליטה

רוקר יכול להשפיע רבות על יכולת השליטה של הגולש. רוקר קיצוני גורם לפילוס המים (כמו מחרשה בשדה) ומאט את תנועת הגלשן, דבר זה מקנה לגולש את היכולת לשלוט בגלשן טוב יותר. מסיבה זאת ניתן למצוא רוקר חד בגלשנים המיועדים לגלים תלולים ומהירים בהם הגולש מנסה להאט ולשלוט בתנועת הגלשן.

איזה רוקר גלשן בשבילך?

מגוון הרוקרים בגלשנים הוא רחב ועשיר. בחלקם ניתן למצוא רוקר אחיד וזורם, באחרים ניתן לראות מספר רוקרים שונים המותאמים ספציפית לאזור בו הגולש עומד. בכל המקרים, המטרה של הרוקר היא לספק לגלשן תכונות של "רגישות ויעילות", כלומר איזון בין יכולות התמרון, המהירות והשליטה בצורה הנוחה והטבעית ביותר לגולש.

עליך לזכור ששייפרים מבלים זמן רב באפיון הרוקר ובנסיונות להשיג את העיקול האופטימאלי לתנאי ים ספציפים, אך שני העקרונות הבאים יעזרו לך להבין איזה רוקר מתאים בשבילך:

רוקר מתון/שטוח – יגרום לגלשן להחליק ולנוע מהר יותר על פני המים ולכן היכולת לתפוס גלים תגדל. כמו כן בתנאי ים נמוכים ובגלים לא רציפים רוקר שטוח יאפשר את שמירת המומנטום ויתרום להמשכיות ורצף הגלישה. יחד עם זאת, עם רוקר שטוח יהיה קשה יותר להפנות ולסובב את הגלשן וישנו סיכוי גדול יותר להיכנס לחרטום.

רוקר קיצוני/חד – מאפשר יכולת תמרון גבוהה יותר (פניות וסיבובים חדים יותר) וסיכון נמוך יותר מלהיכנס לחרטום. לעומת זאת רוקר קיצוני יאט את תנועת הגלשן במים ולכן יהיה קשה יותר לתפוס גלים.

בהצלחה!

יש לך שאלות, חוויות, הערות – נשמח לשמוע. פנה אלינו בצור קשר.

השארת תגובה