מהו גלשן איכותי

מה עושה את ההבדל

מהו גלשן איכותי

מה עושה את ההבדל בין גלשן טוב לגלשן באיכות נמוכה? מדוע ישנם גלשנים שעולים כמה מאות שקלים זול יותר מגלשנים אחרים למרות שהם נראים בדיוק אותו דבר?

בדומה למוצרים רבים אחרים שאתה קונה, גם בגלשנים מחיר המוצר מהווה מדד טוב לאיכותו. תעשיית הגלשנים תחרותית מאוד. יצרני גלשנים מחפשים לחסוך בחומרי גלם ותהליכי יצור על מנת להוזיל עלויות וכך להציע מחירים תחרותיים לצרכן, אך בד"כ אלו תמיד באים על חשבון האיכות הסופית של הגלשן.

ההתלבטות איזה גלשן לקנות, איפה ואיזה סכום יכולה להיות מתסכלת במיוחד שלעיתים המידע הרלוונטי אינו זמין. דבר אחד בטוח, הקנייה תרגיש הרבה יותר טוב אם עשית את שיעורי הבית שלך ואספת מידע על מה שאתה הולך לרכוש לפני כן.

השורות הבאות יספקו לכם מידע בסיסי לתהליכי יצור הגלשן ומה עושה אותו איכותי בכדי שתעשו החלטה אינפורמטיבית לפני רכישת גלשן חדש.

תהליכי יצור בסיסי של גלשן גלים

גלשן פייברגלאס קונבציונאלי עשוי משלושה מרכיבים עיקריים: גוש קצף, בד הפייברגלאס ופוליאסטר רזין (נוזל פלסטי לציפוי). לכל מרכיב יש השפעה ישירה על התוצר הסופי גם מבחינת איכות חומר הגלם וגם הדרך שמשתמשים בו. מבין שלושת המרכיבים תהליך ציפוי הפייברגלאס הינו המשפיע ביותר על החוזק, המשקל ושרידות הגלשן לאורך זמן.

להלן סקירה מהירה של שלושת המרכיבים:

גוש הקצף

בגלשן פייברגלאס קונבנציונאלי גוש הקצף עשוי מפולי-יורטיין ומהווה את חומר הגלם ממנו השייפר מעצב את הגלשן. במידה ונעשה שימוש בגוש קצף מאיכות נמוכה, הגלשן לא יעמוד אפילו בלחצי גלישה סטאנדרטים ויהיה חשוף לשקעי לחץ, לשבירה ואף ל"הצטמקות" (היפרדות גוש הקצף מציפוי הפייברגלאס).

שייפרים צריכים גם לתת תשומת לב יתרה לתהליך עיצוב גוש הקצף מכיוון שככל שמורידים פחות שכבות מהגוש כך הוא יותר חזק.

לכן חשוב לשאול באיזה גוש קצף ישתמשו ביצור. חברות מוכרות כוללות US blanks, HomeBlown ועוד.

 USblanks              blank_skinning

פוליאסטר רזין

כולם מכירים את המראה של הגלשן המצהיב והסדוק, זוהי תוצאה ישירה של איכות וישום הרזין בתהליך הייצור.

פוליאסטר רזין הינו חומר פלסטי נוזלי שאוטם את סיבי בד הפייברגלאס ו"מדביק" אותו לגלשן. האיכות, הכמות והתהליך שהרזין מיושם על השייפ (גוש הקצף המוכן) ישפיעו על חוזק ומשקל הגלשן הסופי.

בגלשן חדש ללקוח יהיה מאוד קשה לזהות שימוש לא נכון ברזין. למרות זאת, יש לבחון ולראות שאין סדקים קטנים או בליטות מיותרות בשטח הפנים של הגלשן מכיוון שבסופו של דבר גלשן שיסדק ויצהיב בקלות שורד פחות זמן ושווה פחות במידה ותרצה למכור אותו.
.

damaged

בד הפייברגלאס

כפי שחלקכם כבר חווה, גלשן יכול להשבר גם בגלים של 50ס"מ. בד הפייברגלאס הינו המרכיב המשמעותי מבין השלושה.

IMG_1161

סוג הבד, כמות שכבות הבד, האופן בו הוא נגזר והיכן הוא מונח הינם פרמטרים חשובים להפקת גלשן איכותי וחזק. ישנם סוגים ואיכויות בד שונות כגון E-glass, S-glass, Volan ועוד. איכות הבד נקבעת ע"י צפיפות סיבי הבד ואופן בו הסיבים מסודרים (שתי וערב, לולאות וכו´). אלו באים לידי ביטוי בד"כ במשקל הבד (4 ounce 6 ,ounce ואפילו 12 ounce).

eglass         s glass         volan

העקרון המוביל בשבילכם הוא שככל שיש יותר שכבות בד כך הגלשן יהיה חזק ועמיד יותר בפני פיצוצים, שקעים ושבירות. מכיוון שמס´ שכבות הפייברגלאס ישתנה בין יצרן ליצרן, חשוב לשאול מהו מס´ שכבות הפייברגלאס בהם ציפה היצרן את הגלשן (והמוכר בחנות אמור לדעת זאת). אין לכם מה לדאוג! עבודה נכונה עם הפייברגלאס והרזין תצמצם את תוספת המשקל משכבות הפייברגלאס הנוספות.

איך כדאי לצפות גלשן

בשורטבורד סטאנדרטי כדאי שהחלק התחתון יצופה לפחות בשכבת 6 ounces והחלק העליון בשתי שכבות (4 ו 6 ounces).

בלונגבורד כדאי שהחלק התחתון יוצפה ב 4 ו 6 ounces והחלק העליון בלפחות שתי שכבות (של 4, 6 ו 6 ounces). מומלץ שהלומגבורד גם יצופה בשכבת גימור של רזין ופוליש. מעבר למראה המבריק והיפה שזו נותנת, שכבה זו מספקת חוזק נוסף ללונגבורד.

במידה ואתה עושה הזמנה אישית לגלשן דרוש שאלו יהיו נתוני ציפוי פייברגלאס שלך.

מבחן הזמן

כפי שהזכרנו בהתחלה ישנם הרבה גלשנים שנראים אותו דבר אך זולים במחיר. בד"כ המחיר הזול הוא פונקציה של שימוש בחו"ג זולים ופחות איכותים, תהליכי יצור "חסכוניים" או/ו כח עבודה לא מיומן. לכן חשוב לדעת מי היצרן ואיכויות היצור שלו.

למרות שלכל גלשן יש בלאי, חשוב לדעת שגלשן שנעשה עם חו"ג איכותיים ועבר תהליכי יצור נכונים ישרוד ויעמוד בלחצים לאורך זמן. במידה ורכשת גלשן כזה, תוכל להנות ממנו יותר ובמידה ותרצה למכור אותו הוא גם יהיה שווה יותר.

מעוניין בגלשן איכותי ללא פשרות? לקולקציית הגלשנים שלנו>>

השארת תגובה